23. 12. 2013

#23 – Aoraki NP a Mount Cook...

Ze zlaté neděle se dnes vyklubal možná zlatý hřeb celé cesty!
Ráno jsem opět necelou hodinku kroužil spolu s asi třiceti mladými zajíci podél jezera u kempu Ruataniwha při úplně modré obloze. Sluníčko přesto nemohlo ostatní dlouho vytáhnout ze stanů. Po deváté jsme v klídku posnídali, rozloučili se s českou rodinkou, kterou jsme náhodou potkali (s Pavlem, který pracuje už rok pro Accenture v Sydney) a vyrazili pod Mount Cook do Aoraki Village. Brzy jsme se dostali na dohled tyrkysové hladině jezera Pukaki a někde za jeho koncem se do výšky vytahovaly úplně bílé stěny nejvyšších vrcholů Jižních Alp v čele s Mount Cook a Mount Tasman. Zbývalo nějakých 50 kiláků…
V Aoraki Village je pouze pár přízemních nocleháren různých cenových úrovní (motel, hostel, lodge a backpackers) a luxusní i když ne nijak okázalý hotel Hermitage kde noc stojí i 500 dolarů.
(22.12.) Ta současná je jeho již třetí podoba – první vzala v roce 1913 velká voda a druhou v roce 1957 pohltily plameny.
Ve Village je také Alpine centrum Edmunda Hillaryho a Visitors centre národního parku, kde jsme nabrali inspiraci pro dnešní výlety. Jako první jsme odbočili do Hooker Valley na asi tříhodinový trek přes vyhlídku na ledovcové Muellner lake, po mírně vlnité cestě podél svižné řeky s typickou ledovcově zabarvenou vodou až k Hooker lake. Z jeho hladiny čněly mnohé ledové příkrovy a na jeho konci se odlamovaly kusy ledu z Linda Glacier (naše Linda s tím nemá nic společného!). Cesta nebyla nijak náročná, vůbec nás od rána překvapilo, že jsme po rovině dojeli údolím až pod samotný nástup do horských masívů, teprve tam se to začalo prudce zvedat. Skoro stejné, jako když přijedete doma pod Říp. Překonali jsme třikrát lanové mosty přes Hooker river tam a zpět a po návratu se rozhodli, že zde ve White Horse Hill kempu dneska přenocujeme. Proto jsme před dalším výletem postavili stany na dohled ledovcům. To by přece byla škoda nechat si ujít!
Mount Cook je opravdu majestátná hora, vysoká 3768 metrů a vzdálená pouhých 45 kilometrů od oceánu. Až do roku 1882 odolávala všem pokusům o zdolání. Teprve když se místní dozvěděli, že se ji chystá pokořit trojice švýcarských alpinistů, zmobilizovali síly a výprava v čele s Greenem se konečně zapsala prvovýstupem do historie. Za zmínku stojí i prvovýstup v dámském podání Australanky Fredy de Faur v roce 1910. V muzeu je k vidění její sukýnka a halenka, v které horu zdolala – teda nejen klobouk dolů před takovým výkonem!
Odpoledne jsme popojeli do Tasman Valley a prašnou cestou se asi 6km přiblížili k jezeru Tasman lake, které vzniklo až nedávno v roce 2005 z tajícího ledovce. Od té doby se velmi rychle zvětšuje. Dnes měří už 5 kilometrů. Pokud se jezero zvětšuje, musí se logicky zmenšovat Tasman Glacier, dnes stále ještě největší zélandský ledovec. Měří 28 km, táhne se z výšky 3000m do 750 metrů nad mořem a zabírá plochu více než 100 kilometrů čtverečních. V roce 2020 se předpokládá jeho délka už jen „pouhých“ 20 kilometrů. Na okraji ledovce se čas od času odlamují obrovské kry až o velikosti milionů kubíků. 22. února 2011 při zemětřesení v Christchurch, se zde odlomila kra dlouhá 1,3 kilometru a vysoká 300 metrů. Když tento ledový kolos vážící 30 milionů tun hupsnul do vody jezera, způsobil Tsunami, která jen zázrakem nesmetla výletní lodě s turisty plovoucí po jezeře.

Jedinou slabinou dnešního dne tak zůstává mírná neplánovaná dietka. Anička s Lindou perfektně ráno namazaly svačiny na celý den, ale bohužel jsme je nechali odpočívat v lednici v posledním kempu. Tady v kopcích se už nic pořídit nedá, a tak jedeme do zítra na tom, co v autě zbylo. Zavedli jsme pro jistotu přídělový systém, protože Linda by nám jinak všechno sežrala J - dopoledne byl tuňák s rozinkama, odpoledne toustový chleba s meruňkovou marmeládou, to celé v průběhu dne zapíjené čistou pramenitou vodou. Trochu se děsím, co nás čeká večer J.