23. 12. 2013

#24 – Výšlap na Mt. Ollivier a přejezd do Christchurch

Od čtvrt na čtyři jsem nespal. Jednak vedle nás dělala docela rámus jedna rodina Indů považující noc ve stanu za předvánoční adrenalinový zážitek a pak – poslouchat rachot z neustále padajících sněhových lavin někde v kopcích nad námi byla taky ne tak často opakovatelná zkušenost.
Vyrazili jsme s Matějem na tůru v 5:26! …chtěli jsme už v pět, ale počkali jsme až bude na trase o trochu víc světla. Naším cílem dnes byla Muellner Hut těsně pod vrcholem hory Mount Ollivier vysoké 1933m. Vyrazili jsme bez snídaně, protože prostě jídlo po včerejší anabázi už nějak nezbylo. Vyšetřili jsme s sebou aspoň zbytek rozinek, 6 krajíčků „tousťáku“, konzervu tuňáka, dva litry vody a začali se nabližovat údolím k nástupnímu místu trasy, která podle itineráře měla zabrat 6-8 hodin tam a zpět.
Po kilometru k ledovcovému Muellner lake jsme odbočili doleva a vylezli první, asi desetimetrové dřevěné schody. Netušili jsme, že tak to ale půjde více méně 500 výškových metrů. Stezka se klikatila úzkou skalní rozsedlinou skoro kolmo nahoru, podobně jako třeba na Špik v Julských Alpách. Rozdíl byl v kvalitě stezky – byla perfektně udržovaná a těch schodů bylo fakt nepočítaně.
V 6:17 se snad během třiceti vteřin vyhouplo najednou slunce nad skály a zalilo okamžiku svitem celé rozlehlé údolí. Po pětistech metrech skončila udržovaná stezka a dál jsme postupoval laviništi přes suťoviska a chvílemi přes zbytky sněhových polí. Když jsme nastoupali celkem asi 1000 metrů přehoupli jsme se pře sedýlko na druhou stranu hřebenu a poprvé viděli ledovce z výšky pod sebou. Ve stínu byl po ránu ještě mráz a pěkně větrno, takže se kulichy i rukavice hodily. Zbývalo posledních 20 minut k Muellner Hut většinou už po souvislém zmrzlém sněhovém poli.
Současná stavba Muellner Hut je už pátá v pořadí na tomto místě od roku 1913. Stihl ji 5. července 2003 otevřít ještě Sir Edmund Hillary. Výstup nám zabral přesně 2,5 hodiny docela ostrého tempa. Musím sebekriticky uznat, že Matějovi to šlapalo i bez snídaně líp než mně. Posnídali jsme z našich skromných zásob s těmi, co na chatě nocovali a během patnácti minut se vydali na sestup zpět. Chata funguje na objednávku dole ve Visitors centru v Aoraki village, jsou v ní obyčejné palandy a společná místnost, v které se dá uvařit i popařit. Vše je potřeba samozřejmě donést a odnést s sebou.
Při sestupu jsme využili několika sněhových k jízdě dolů po zadku. Docela to fičelo, celý sestup nám zabral hoďku a půl, takže jsme v 10 hodin byli zpátky. Cestou jsme se kochali výhledy na Mount Cook, který stejně jako včera byl zalit sluncem na modrém pozadí oblohy bez mraků. Nádhera!
Sbalili jsme naše ležení a vyrazili na 300 km dlouhý přejezd do Christchurch. Stavěli jsme se cestou pro zapomenutý proviant ve včerejším kempu u jezera Ruataniwha. Spráskli jsme uleželé bagety na počkání a pokračovali skrz Mackenzie Country k jezeru Tekapo. Jestliže jezero Pukaki bylo civilizací úplně nedotčeno, pak Tekapo přece jen fungovalo trochu jako turistický resort. Celá oblast platí za jedno z nejlepších míst na světě pro pozorování hvězdné oblohy, a proto platí vyhláška, že každý den ve 23 hodin musí být všechna světla zhasnuta, aby se úplně eliminovalo světelné znečištění. Viděli jsme cestou i staré poutače na mezinárodní Starlights festival, který se tu každoročně pořádá v říjnu.
Za celé tři týdny byla dnes asi nejhustší doprava. Bylo vidět, že jsme se pomalu blížili druhému největšímu městu na Zélandu – Christchurch a že pozítří začínají vánoce a snimi hlavní turistická sezóna. Nemáme v autě navigaci, vystačíme si většinou jen s mapami z informačních center, ale na okraji Christchurch jsme dneska pořádně zakufrovali. Už dlouho se nám nestalo, že jsme s Klárou oba ztratili směr a jeli asi 20 kiláků na úplně opačnou stranu. Nějak se nebylo podle čeho orientovat, slunce a modré nebe jsme nechali někde pod Mount Cook.

Asi hodinku jsme hledali místo, kde složíme hlavu. Nakonec se nám zadařilo pronajmout na dvě noci docela pěknou chatu asi jen 5 km od centra Christchurch v Kiwi Holiday Parku. Když je zítra ten Štědrý den, tak jsme se rozhodli nechat stany a spacáky taky odpočinout. Večerní nákup odpovídal svým rozsahem naší skoro dvoudenní hladovce. A protože se hladový do obchodu nemá chodit, nemohl se nám tentokrát vejít do auta. Myslím, že si s tím ale pod vedením největšího jedlíka Lindy společně poradíme…