29. 7. 2019

Den 4 – Ribeiro Frio a Leváda do Furado

Vyjít dneska na Pico Ruivo by se samozřejmě nabízelo. Ale když tam byl Matěj neplánovaně už včera večer, tak to necháme na jindy. Takže kam vyrazíme dnes?
Listuju ráno tištěným Průvodcem Madeiry od Freytag&Berndt a zrak mi ulpěl na vesničce jménem Ribeiro Frio. Je od nás vzdálená jen pár kiláků, ale podle Google maps to autem trvá 40 minut? To bude asi slušná rallye!
Vyrážíme po deváté a schválně se vyhýbám hlavní silnici. Padáme tak nejdříve po úzké silničce někam k Faial. Před námi se otevírá úžasný výhled na oceán! Pak kličkujeme opět nahoru přes Lombo Galego do chřtánu hor, někam kde tuším Ribeiro Frio. Najednou nás v ostré zatáčce zastavuje sličná policajtka. Beze slov, jen mezinárodním znakem pro oddychový čas nám naznačuje, že si máme dát pauzu. Nechápeme proč, ale nejsme první, kdo tam u uzavřené silnice stojí v naplatém očekávání co se bude dít.
Najednou se přiřítí obrovskou rychlostí a za přišerného řevu motoru závodní auto pro rallye závody. Vždyť jsem říkal, že to dneska bude rallye! Silnička je široká tak pět metrů, přesto na ní jezdec před policajtkou vyšvihne bravurní hodiny a otočí auto smykem do protisměru. Chvilku čeká a pak s obrovskou akcelerací zmizí ve vteřině zase zpátky v kopci. Policajtka něco ověřuje ve vysílačce a za chvíli na nás mávne, že můžeme jet za ním.
No teda! Frajer si tu asi pronajme veřejnou silnici na trénink a asistuje mu u toho policie. To je hustý. Doufám, že se dobře domluvili a on se teď znova nevyřítí proti mně v protisměru! Kopec je místy tak prudký, že jedu jen na jedničku. O nějaké akceleraci se v mém případě nedá moc mluvit.
Zaparkovali jsme v Ribeiro Frio a vlezli zvědavě do místních pstružích sádek. Před námi je další zájezd Čedoku, tentokrát odněkud z Horní Dolní. Radši ani neotvírám pusu, že mluvím stejnou řečí.
Necháme zájezd za sebou a mizíme rychle na levádu do Furado, která vede odtud do Portelly. Je dlouhá asi 11 km. Prvních osm vede po rovině podél levády. Poslední tři kilometry pak prudce z kopce do údolí sklesají asi 370 výškových metrů. Cesta je hodně podobná té včerejší. Leváda je nově opravená. Je to vlastně skoro celou trasu hluboká betonová vana s 15cm širokými stěnami. Místy je stezka široká, jinde opět balancujeme jen po stěně kanálu široké 30 centimetrů.
Na trase je dnes jen několik málo tunelů. Většinou ne delších než deset metrů. Srázy jsou tak 200 metrů vysoké a údolí pod nimi se otevírá směrem k Porto de Cruz, kde jsme byli v sobotu. Zleva vykukuje za horizontem Orlí skála, dominanta severního pobřeží Madeiry.
Po půl jedné jsme došli až k hájence Lamaceiros ve výšce 780m. Za 9km jsme sklesali jen 80 metrů. Z toho celých sedmdesát na posledním půl kilometru. Jinak je to naprostá rovina.
Dali jsme oběd a rozhodli se dál do Portelly nepokračovat. Otočili jsme se na zpáteční cestu a zleva viděli, jak se rychle natahuje od oceánu oblačnost. Během deseti minut začalo mrholit. Během dalších deseti minut už slušně pršelo. Ty předpovědi tady zatím moc nevycházejí!
Zpáteční cesta tak byl skoro běh, v kterém překvapivě dominovaly Klára s Lindou. Čekaly tak na nás chvíli u kavárny v Ribeiro Frio, než jsme dorazili my. Přidali jsme se k nim na cheese cake a capuccino. Už to vypadá na založenou tradici.
Vracíme se zpátky do apartmánu. Je skoro pět. Dáme po zbytek dne relax. Stejně se v tom dešti moc jiných věcí dělat nedá. Teda až na Matěje. Ten opět vybíhá i do deště oblečen do své ultramaratónské výbavy. Je skoro osm večer a Matěj už je v terénu tři hodiny...